David Černy je na začetku leta, v katerem smo bili v rednih intervalih opozarjani, da praznujemo 100-letnico futurizma, pripravil pravi provokativni spektakel, kakršne v polju likovne umetnosti zadnja leta pogrešamo. In uspelo mu je tudi ... Foto: EPA
David Černy je na začetku leta, v katerem smo bili v rednih intervalih opozarjani, da praznujemo 100-letnico futurizma, pripravil pravi provokativni spektakel, kakršne v polju likovne umetnosti zadnja leta pogrešamo. In uspelo mu je tudi ... Foto: EPA
David Černy: Entropa
... da so se ljudje čudili, kar je - resnici na ljubo - danes precej redko. če govorimo o likovni ustvarjalnosti, seveda. Foto: EPA
Yoko Ono
Beneški bienale, ki je potekal pod naslovom Ustvarjanje svetov, je z zvezdniškim sijem znova obdal Yoko Ono. Enma ključnih protagonistk gibanja Fluxus je prejela beneškega zlatega leva za življenjsko delo. Drugi nagrajenec je bil John Baldessari. Foto: EPA
Miha Štrukelj: x=0/y=0 Šum v procesu
V slovenskem paviljonu beneškega bienala se je predstavljal Miha Štrukelj. Delo x=0/y=0 Šum v procesu sestavljajo slike, stenske risbe, risbe in lego slike. Foto: Dejan Habicht/Miha Štrukelj in Galerija Škuc
Zoran Mušič
Zoran Mušič je bil najpogosteje omenjena slovenska osebnost likovne umetnosti leta 2009. Foto: Joco Žnidaršič
Justseeds
Zmagovalci 28. Grafičnega bienala so člani ameriške 'umetniške zadruge' Justseeds oziroma, kot so zapisali v katalogu bienala, "decentralizirane skupnosti umetnikov, ki so združili moči zaradi moči, zaradi promoviranja svojega dela, pa tudi zaradi sodelovanja in medsebojne podpore v okviru skupine in drugih družbenih gibanj". Foto: 28. Grafični bienale

Lahko bi rekli, da se je leto začelo provokativno, kot se tudi spodobi za leto, v katerem smo bili vsakih nekaj tednov opomnjeni, da je pred natančno sto leti F. T. Marinetti v francoskem časopisu Le Figaro pod naslovom Futuristični manifest objavil 11 tez, s katerimi je odločno zarezal v tradicijo umetniške prakse in odprl pot avantgardam in vsem zastopnikom težnje, naj umetnost postane življenje oziroma da naj bo življenje prežeto z umetnostjo in pravzaprav umetniški projekt. Kot nekakšen (nenačrtovan) spomin na provokativne 'serata futurista', futuristične 'varieteje', je ob začetku češkega predsedovanja Evropski uniji češki umetnik David Černy ob vhodu v palačo Justus Lipsius oziroma ob vhodu v prostore Sveta Evropske unije postavil veliko skulpturalno instalacijo Entropa, v kateri so bile države članice Evropske unije šaljivo (ali pa žaljivo) karikirane. Ogorčenje nekaterih držav je bilo izjemno (medtem ko Nemci niso povzdigovali glasu ob pogledu na svoj portret v podobi rahlo 'pokvečenega svastičnega' avtocestnega križa, pa so Bolgari zaradi svojega simbola, turškega stranišča, zagnali cel halo), češka vlada se je od vsega skupaj distancirala, skulpturo pa so nekoliko popravili.
Ustvarjanje svetov v Benetkah
Sicer pa je bil celoten program – in tega je bilo ob sodelovanju številnih najuglednejših svetovnih muzejev, vključno z newyorško MoMO, zares veliko -, posvečen futurizmu, bolj ali manj meščansko spodoben in umirjen. Kaj naj si vendar mislimo o beneškem likovnem bienalu, ki je potekal pod naslovom Ustvarjanje svetov in ki je tudi uradno razglasil svoj poklon stoletnici futurizma, za katerega pa so nekateri kritiki in teoretiki dejali, da je prinesel preporod risbe, tega najbolj osebno izpovednega, najintimnejšega in najtišjega likovnega medija; prav nič futurističnega medija. Prav zato se vedno znova in z velikim veseljem spominjam groteskne instalacije švedske umetnice Nathalie Djurberg, ki so ji namenili nagrado za najboljšo mlado umetnico, in veseli me tudi, da se bolj kot risb spominjam opominov na delo nekaterih vrhunskih neoavantgardistov, ki so brisali meje med likovno umetnostjo in performansom ter likovno in arhitekturno ustvarjalnostjo. V zadnji sklop je seveda pritegnjena tudi Marjetica Potrč, ki jo je direktor bienala Daniel Birnbaum letos uvrstil na glavno razstavo, ob njej pa naj omenim vsaj še Lygio Pape, Michelangela Pistoletta in Yono Friedmana.
Uspešna ruska linija avantgarde

Najodločneje so na bienalu vez s futurizmom pokazali Rusi in prav ruska linija futurizma, nujno seveda izrečena skupaj s konstruktivizmom in suprematizmom, je poskrbela za enega razstavnih vrhuncev leta 2009. To je bila razstava Defining Constructivism (Definiranje konstruktivizma) v londonskem Tate Modernu, ki je predstavila 'umetnika-inženirja' Ljubov Popovo in Aleksandra Rodčenka. Še nekaj razstavnih hitov je bilo povezanih z avantgardo, in sicer razstava nadrealistične fotografije v centru Pompidou, Vasilija Kandinskega v Guggenheimovem muzeju, čigar znameniti spiralni dom arhitekta Franka Lloyda Wrighta ima 50 let, ter 90. obletnice ustanovitve šole Bauhaus v MoMI in največja razstava, posvečena temu gnezdu moderne arhitekture in oblikovanja pod pokroviteljstvom Walterja Gropiusa, v berlinskem razstavišču Martin Gropius Haus.
Pravzaprav celoten 'megalomanski' razstavni program ostaja nostalgičen in zelo rigiden. Tako verjetno že lahko napovemo, da bo velika uspešnica naslednjega leta razstava renesančnega portreta, ki jo skupaj pripravljajo v Berlinu in New Yorku, kakor tudi lahko še enkrat več vzdihnemo „ah, ja" ob novici, da v dunajski Albertini zaradi velikega zanimanja podaljšujejo razstavo impresionistov. Podobno je tudi na umetniških trgih, kjer stare umetnine držijo ceno. Tako so prav ob koncu leta za rekordni vsoti prodali Rembrandtov in Rafaelov portret.
Projekt leta – zame osebno
Naj bo Rafael izhodišče za omembo dveh dogodkov, ki sta me zares prepričala in za katerima stojita sicer sodobna ustvarjalca, ki pa se vedno znova ozirata prav v renesanso. V ljubljanski galeriji Vžigalica so spomladi razstavili likovna dela in plakate danes že legendarnega grafičnega oblikovalca Miltona Glaserja, avtorja znamenitega simbola I ♥ NY, ki pa vedno znova najde navdih v delu renesančnega mojstra Piera della Francesce.
Renesansa pa stoji tudi za projektom, ki ga želim razglasiti za svoj vrhunec leta. Gre za 'oživitev' slike Poroka v Kani manierista ali poznega renesančnega umetnika Paola Veroneseja. Kultni režiser, sicer pa diplomirani slikar, Peter Greenaway je z računalniško manipulacijo oživil ogromno sliko v refektoriju samostana na beneškem otoku San Giorgio Maggiore. Vseh 126 figur je spregovorilo, slika je postala tridimenzionalna, voda je prav zares stekla in postala vino. Greenaway bo v okviru svojega projekta manipuliranja z znamenitimi slikami, s katerim želi učiti ljudi vizualne pismenosti, nadaljeval, se lotil še Velasquezove Las Meninas, Picaassojeve Guernice, Pollockovega Odmeva: št. 25, Seuratovega Nedeljskega popoldneva na otoku Grand-Jatte, Monetovih Lokvanjev in - „če le sta v Vatikanu vsaj dva človeka, ki imata rada moje filme" (Greenaway) − Michelangelove Poslednje sodbe.
Ljubljanski boj zoper tradicijo

Vsaki kontinuiteti s preteklostjo pa so se izognili organizatorji ljubljanskega grafičnega bienala, ki pa je v svoji 28. izdaji v očitnem 'boju' zoper svojo sicer veliko tradicijo, ki je tudi edino, kar mu še daje pečat pomembnega dogodka, ostal brez globine in prezence. Velikih imen ni bilo, tema Matrica: Nestabilna realnost pa je obrodila predvsem veliko negrafičnih del, za katera je včasih tudi dvomljivo, ali jih je mogoče pritegniti tudi v kontekst razširjenega pojma reproduktibilne umetnosti. Pokajoča zrcala, črke, sicer zelo estetska instalacija iz črk, obešenih na žice, kup nametanih oblek, vrečke vode … Zelo nestabilen kontekst, bi rekla.
Dvakrat risba in več kot dvakrat Zoran Mušič
Zavezan retrospektivnemu pogledu pa je bil eden največjih razstavnih in kuratorskih projektov v Sloveniji, dvodelna razstava, posvečena pogledu v genezo slovenske risbe. Prvi del z naslovom Risba na Slovenskem II. - 1940-2009 je bil med majem in septembrom na ogled v Mestni galeriji, ta čas pa si v Narodni galeriji še vedno lahko ogledamo razstavo Risba na Slovenskem I. - 1870-1950, ki v fokus postavlja predvsem risbo realizma in zgodnjega modernizma. Na tej razstavi najdemo tudi Zorana Mušiča, likovnika, o katerem je bilo leta 2009 v Sloveniji spregovorjenih največ besed. Zaradi 100. obletnice njegovega rojstva je bilo to namreč Mušičevo leto, v katerem smo predvsem po zaslugi raziskovalne dejavnosti Gojka Zupana prišli do nekaterih novih spoznanj o Mušiču (natančneje, do korekcij nekaterih zmotnih podatkov o njegovem delu in življenju), v katerega smo vstopili z zanimivo likovno-dokumentarno razstavo o malo znani Mušičevi življenjski etapi v Španiji in ki smo ga sklenili z razstavo Zoran Mušič v javnih in zasebnih zbirkah v Sloveniji, ki je bila obenem tudi uvertura v novo življenje zdaj prenovljene Moderne galerije.
Dokončana prenova Moderne galerije, ki bo stalno razstavo predstavila naslednje leto, je bila tudi priložnost za napoved muzeja sodobne umetnosti, ki naj bi po najboljšem mogočem scenariju zaživel v manj kot dveh letih. Na žalost lahko že zdaj rečemo, da česa tako spektakularnega, izjemnega tako v mednarodno relevantni zbirki kot tudi v muzejski stavbi, ki je s svojo delno že digitalno fasado in z 'dvotirnim' toboganom Carstena Höllerja že sama na sebi umetniški objekt, kar lahko od začetka decembra obiščemo v Zagrebu, ne bomo dobili. Še manj pa trenutno najbolj 'vročega' muzeja sodobne umetnosti v Evropi, ki je postal fenomen, še preden so ga sploh napolnili z umetniško zbirko, ki pravzaprav sploh še zares ne obstaja. Gre za rimski muzej MAXXI, stavbo, ki je najboljši primer ekscesne muzejske arhitekture in za katero stoji Zaha Hadid. Nekateri so vijugave razstavne aleje poimenovali tudi 'razviti' že omenjeni Wrightov Guggenheim, pri čemer so seveda imeli v mislih spiralno razstavišče, ki je nenazadnje bilo razčlenjeno tudi na razstavi, posvečeni 50-letnici te znamenite muzejske stavbe.
Kozmopolitski duh tudi v Ljubljani
Nekaj kozmopolitskega duha v razstaviščih smo vendar bili deležni tudi pri nas. A zato ostajajo zaslužni predvsem zasebniki in manjše ustanove, ki (včasih v sodelovanju z večjimi) k nam zanesejo umetnost 'velikih'. Tako smo v ljubljanskem Mestnem muzeju, ki nam je predstavil tudi Miltona Glaserja, lahko v organizacijskem sodelovanju z galerijo Deva Puri, prek nje pa z nemško galerijo Fetzer, spoznavali grafike Marca Chagalla, prav iz te nemške zbirke pa bodo prišla tudi nekatera dela januarske razstave, ki bo v Mestnem muzeju in galeriji Jakopič predstavila grafično umetnost Pabla Picassa in njegovega prijatelja ter enega ključnih pionirjev španskega modernizma Antonia Clavéja. Galerija Deva Puri pa je bila tudi tista, ki je v Blejski pristavi organizirala razstavo Dalijeve grafike, natančneje njegovih izjemnih ilustracij Božanske komedije in Biblije.
Dva odlična fotografska opusa – Mapplethorpov in Ballenov
Seveda se smemo 'zmrdovati', da k nam velika imena pridejo le v svojih grafičnih izdajah, torej v umetnosti, ki ji manjka avratičnost oziroma enkratnost. A bolje tako kot nič. To lahko izrečemo tudi v primeru dveh odličnih fotografskih retrospektiv. Rogerja Ballena smo spoznavali v kooperaciji galerije Fotografija in Mestnega muzeja, častilca lepega telesa Roberta Mapplethorpa pa v Narodni galeriji in galerijskem prostoru TR3. Zadnji se je uspel uveljaviti kot prizorišče po obsegu sicer skromnih, a po vsebini referenčnih razstav. V tem kontekstu omenjamo tudi predstavitev dela Popolni ritem Erica Satieja Braca Dimitrijevića, ki jo lahko skupaj z razstavo Tomislava Gotovaca v Mali galeriji Moderne galerije pojmujemo tudi kot uvod v odprtje zagrebškega muzeja, v katerem je poleg pozne avantgarde kot ključna v hrvaški umetnosti 20. stoletja izpostavljena prav akcija neoavantgardistov, ki so od konca šestdesetih do začetka osemdesetih rušili mejo med življenjem in umetnostjo. Med njimi sta seveda visoko kotirala tudi Dimitrijević in Gotovac.
Tako smo sklenili krog. Začeli in končali smo namreč z akcijo, ki življenje samo naredi za umetniški proizvod. Tako bi lahko tudi končali, a protokol vendar zahteva še en opomin. To je navedba nekaj umetnikov, ki so se bodisi poslovili bodisi so leto 2009 zaznamovale okrogle obletnice njihovih rojstev ali smrti. Na tem mestu si bom drznila vzeti popolno diskrecijsko pravico do samoljubnega odločanja. Omeniti namreč želim le enega avtorja. To je Francis Bacon. Rodil se je pred 100 leti in nesporno velja za enega najgenialnejših slikarjev 20. stoletja, ki je v svojem vztrajanju v figuraliki vendar bil drznejši od večine tistih, ki so orali ledino v vedno radikalnejšem abstrahiranju zarisanega ali naslikanega. Razlog za izbor Bacona je tudi ta, da vstopamo v Caravaggievo leto. Prav zdaj je namreč v rimski galeriji Borghese na ogled razstava, ki enega ob drugem predstavlja prav Bacona in Caravaggia, čigar 400-letnico smrti bomo zagotovo (večkratno) zaznamovali prihodnje leto.




V primeru Entrope se je pokazala izrazito različna kultura razumevanja umetnosti. Medtem ko je Nemce upodobitev njihove države v podobi rahlo zmaličenega kljukastega križa, zarisanega z avtocestami, pustila bolj ali manj ravnodušne, Britanci niso niti mignili ob dejstvu, da so bili kot najbolj 'apostatska' država v Evropski uniji celo odsotni iz instalacije, se je Bolgarija odzvala neverjetno histerično, ko je njeno vodstvo opazilo, da je njihovo državo Černy upodobil kot 'stranišče na počep'. Slovenija je bila dokaj dolgočano predstavljena z napisom: "Prvi turisti so bili tukaj leta 1213", v brošuri o Entropi pa je o Sloveniji pisalo: "To je strategija, povezana z naslado masturbacije: roko, ki jo uporabljamo kot avtoerotično stimulacijo, vidimo kot roko drugega. Našo lastno nacionalno identiteto vidimo podobno: kakor da bi bili turisti na lastni zemlji." Foto: EPA
Odkritje beneškega bienala je bila mlada švedska umetnica Nathalie Djurberg, ki je odločno sledila tako avantgardnemu duhu kot tudi tematskemu vodilu Ustvarjanje svetov in je v groteskni maniri, ki spominja na delo Tima Burtona, ustvarila pravljični vrt. Foto: La Biennale di Venezia
Tobias Rehberger je oblikoval novo restavracijo beneškega bienala. Dejstvo, da je za svoje delo dobil nagrado za najboljšega umetnika 53. beneškega bienala, pa potrjuje v zadnjih letih očitni trend bližanja arhitekture in likovne umetnosti. Če smo nas lanskem arhitekturnem bienalu lahko videli več del, ki so se povsem približala skulpturi, pa smo na letošnjem likovnem bienalu zasledili več ustvarjalcev, ki delajo v obeh medijih, v arhitekturi in vizualni umetnosti oziroma predvsem v polju eksperimentalne arhitekture. Foto: EPA
Računalniška manipulacija manieristične slike Poroka v Kani je bila po mojem mnenju eden vrhuncev v vizualni umetnosti leta 2009. Valižanski režiser in akademski slikar Pteer Greenaway je oživil vseh 125 likov z orjaške slike Paola Veroneseja in tako iz statične slike naredil skoraj filmsko predstavo.
Zakaj se še imenovati grafični bienale? Letos se to sprašujem še bolj, čeprav je treba priznati, da osrednja razstava 28. Grafičnega bienala v Tivolskem gradu vendar še ohranja vez z bistvom grafične umetnosti. Partnerji v pripravi grafičnega bienala z najdaljšo tradicijo na svetu pa očitno menijo, da sami vedo vse najbolje in da lahko v interpretaciji pojma reproduktibilna umetnost gredo tako daleč, da reproducirajo le še nekaj tako nesnovnega, kot je ideja. Vendar pa, ko grafilčna matrica postane ideja, lahko tudi povsem vsako umetniško delo pritegnemo v polje razširjenega koncepta grafike. Če kdo v tem vidi smisel ... Foto: 28. Grafični bienale
Z našim morda največjim klasikom modernizma Zoranom Mušičem oziroma z razstavo Zoran Mušič v javnih in zasebnih zbirkah v Sloveniji smo sklenili Mušičevo leto in obenem obdobje prenove Moderne galerije. Foto: Moderna galerija
Zorana Mušiča smo lahko opazili tudi na razstavi Risba na Slovenskem I. - 1870-1950. Gre za drugi del velikega kuratorskega projekta, ki je letos predstavil razvoj risbe na Slovenskem, tehnike, ki pri nas nima dolge tradicije. Zato dela v tej tehniki pogosto ostajajo spregledana tudi v opusu avtorjev, ki so risbi vendar namenili veliko pozornosti in so v tem mediju tudi naredili veliko kakovostnih del. Foto: Narodna galerija
Prenova Moderne galerijev režiji arhitekturnega biroja Bevk Perović Arhitekti se je odlično posrečila. Čeprav je galerija arhitekta Edvarda Ravnikarja spomeniško zaščitena, kar preprečuje večje posege na njej, so avtorji načrta adaptacije domisleno pristopili k reorganizaciji razstavnih prostorov. Njihova organizacija okoli osrednjega informacijskega vozlišča in možnost 'krogoteka' okoli celotnega razstavišča sta galerijo navidezno povečali, celoten prostor pa deluje svetleje in bolj sveže. Odprtje prenovljene galerije pa je bilo tudi trenutek, ko so se nam še bolj vzbudile skomine po muzeju sodobne umetnosti. Po najboljšem scenariju naj bi vanj vstopili prej kot v dveh letih. Foto: Moderna galerija
Do tedaj pa nam kot tolažba preostane obisk zagrebškega muzeja sodobne umetnosti. Na začetku decembra odprti muzej je največji muzej sodobne umetnosti daleč naokoli, premore stalno zbirko z več kot 12.000 umetniškimi deli, na stalni razstavi, na kateri so tudi slovenski avtorji, pa je predstavljenih nekaj več kot 600 del. Ta poleg zgodovinskega loka hrvaške umetnosti predstavljajo tudi nekaj vrhuncev evropske umetnosti po letu 1950. Foto: MMC RTV SLO/Polona Balantič
Zagrebški muzej je tudi eden redkih krajev, kjer se je mogoče spustiti po toboganu belgijskega 'inštalaterja' Carstena Höllerja. Foto: MMC RTV SLO/Polona Balantič
Drugi avantgardni fenomen, o katerem se je letos mnogo govorilo, je bila šola Bauhaus, eden izmed rojstnih krajev moderne arhitekture in oblikovanja. V berlinskem razstavišču Martin-Gropius-Bau je bila na ogled največja razstava o Bauhausu do zdaj, odmevno in največjo razstavo o Bauhausu v ZDA do zdaj pa so novembra odprli tudi v newyorški MoMI. Foto: EPA
Bauhaus vendar velja še enkrat omeniti, saj se prihodnje leto tudi pri nas obeta razstava o tej arhitekturno-oblikovalsko-umetniški šoli Walterja Gropiusa. A več o tem boste že pravočasno izvedeli. Foto: EPA
Tudi letos je bila pomembna tema muzejska stavba. Razlog za to niso bila le razgrinjanja načrtov za gradnjo novih muzejev (ali podružnic že etabliranih muzejev), pomemben povod je bil tudi 50. rojstni dan znamenite spiralne muzejske stavbe arhitekta Franka Lloyda Wrighta, v kateri domuje newyorški Guggenheimov muzej. Foto: EPA
Guggenheim pogosto omenjajo tudi v razpravah o novem rimskem muzeju sodobne umetnosti. Gre za novo arhitekturno čudo Zahe Hadid, ki so ga odprli, še preden do ga napolnili z umetninami. Stavba je pravi labirint, njegove vijugave razstavne hodnike pa so že označili kot 'razpotegnjeno' Guggenheimovo spiralo. Foto: EPA
V kontekst 'futurističnega' leta je zaradi svojega raziskovalnega duha pritegnjen tudi projekt Postgravity Art :: Syntapiens, s katerim se je kolektiv Turšič-Zupančič-Živadinov predstavil na bienalnem festivalu vizualnega performansa Performa v New Yorku. Festival je v več kot 100 dogodkih tri novembrske tedne raziskoval stoletno zgodovino umetnosti performansa, katerega začetki so povezani s futurizmom. V tem kontekstu je treba omeniti začetke performativne umetnosti v futurističnih večerih, ki so jih posebej moški futuristični umetniki izkoriščali za promocijo svojih idej, ter žensko futuristično akcijo, ki je bila obenem eden začetkov sodobne plesne umetnosti. Foto: Eyebeam
Leta 2009 smo se spominjali tudi 100-letnice rojstva Francisa Bacona. Njegova omemba je tudi napoved leta 2010 ... Foto: EPA
... ki ga že lahko kmenujemo za Caravaggievo leto oziroma leto 400. obletnice Caravaggieve smrti. Razlog za hkratno omembo Bacona in Caravggia je tudi trenutno še aktualna razstava v rimski galeriji Borghese, ki enega ob drugem predstavlja ta dva umetnika, ki naj bi si bila kljub življenju v povsem različnih obdobjih osebnostno in v svoji 'norosti' vendar nekoliko podobna. Foto: EPA